OK

غلامحسين دواني/ناديده گرفتن حسابداران در جامعه فساد زده

ر ايران نه‌تنها شفافيت اقتصادي و نقش مهم حسابداران به‌عنوان ارکان پاسخگويي و شفافيت ناديده گرفته شده است که جالب است بدانيد حسابداران ايران برخلاف تقويم جهاني هيچ روز ملي در تقويم کشور ندارند

غلامحسين دواني/ناديده گرفتن حسابداران در جامعه فساد زده

غلامحسين دواني/ناديده گرفتن حسابداران در جامعه فساد زده
ناديده‌گرفتن حسابداران در جامعه فسادزده

غلامحسين دواني/حسابدار رسمي

روزنامه شهروند مورخ 22 آذر ماه 1396

در ايران نه‌تنها شفافيت اقتصادي و نقش مهم حسابداران به‌عنوان ارکان پاسخگويي و شفافيت ناديده گرفته شده است که جالب است بدانيد حسابداران ايران برخلاف تقويم جهاني هيچ روز ملي در تقويم کشور ندارند. اين درحالي است که در جهان دوم تا هشتم دسامبر را بنا به پيشنهاد فدراسيون بين‌المللي حسابداران جهان (IFAC) به‌عنوان هفته بزرگداشت حسابدار اعلام کرده‌اند. در ايران ٤٦٠‌هزار دانشجوي حسابداري، ٢٢٠٠ حسابدار رسمي و بيش از ١,٥‌ميليون شاغل در رشته حسابداري وجود دارد و تعدد نهادهاي حرفه حسابداري نشان از وضع ممتاز رشته حسابداري در کشور به شمار مي‌رود. عضويت جامعه حسابداران رسمي ايران و انجمن حسابداران خبره ايران به‌عنوان دو نهاد حرفه در فدراسيون بين‌المللي حسابداران نيز شأن و مرتبت حرفه را در سطح جهان نشان مي‌دهد. با اين وجود درحالي ‌که روزهاي مختلف با ربط و بي‌ربطي در کشور نامگذاري شده است. مسئولان و نهادهاي ذيربط از نامگذاري رسمي يکي از روزهاي آذرماه به‌عنوان روز حسابدار اجتناب کرده‌اند و عملا حرفه حسابداري را که از ارکان پاسخگويي و شفافيت است، ناديده گرفته‌اند.
حرفه حسابداري با جامعه‌اي به حدود ٥/١‌ميليون نفر از مهمترين اقشار کشور تلقي شده که در توسعه و اعتلاي کشور سهمي بس مهم ايفا مي‌کنند. حضور حسابداران ارشد کشور در مراکز تصميم‌سازي‌ها و نظرات مشورتي آنان در فراشد قانونگذاري‌هاي مالي- مالياتي بر کسي پوشيده نيست، بنابراين بي‌توجهي به اين مهم جاي بسي تأسف دارد. در ايران بي‌توجهي به اين حرفه که حالا به بحران فساد در کشور منجر شده است، از کوچکترين قدم يعني اختصاص يک روز ملي به حسابداران تا حسابدهي مديران به مردم و افکار عمومي احساس مي‌شود. اين روزها که به صورت مکرر درباره فساد مي‌خوانيم، مي‌شنويم و مي‌نويسيم؛ به‌عنوان يک عضو از جامعه حسابداران خبره ايران خواستم چند سطري دراين‌باره بنويسم و از بي‌توجهي به اين حرفه مهم در اقتصاد ايران گلايه کنم. در پايان علاقه‌مندم حداقل نامي ببرم از بزرگان اين حرف در ايران. از بنيانگذاران و استادان پيشکسوت حرفه همچون زنده‌يادان حسن سجادي‌نژاد، اسماعيل عرفاني، دکتر عزيز نبوي، دکتر علي وثوق، دکتر علي‌اصغر آموخته، دکتر فضل‌اله اکبري و مصطفي عليمدد، حبيب‌اله تيموري و نسا وارسته بعدي آنان دکتر علي ثقفي، نظام‌الدين ملک‌آرائي، عزيز عاليور و عباس ارباب‌ سليماني و ده‌ها استاد گرانقدري که با آثار نوشتاري خود چراغ حرفه را روشن نگه داشته‌اند، قدرداني کنيم.

 


1396/10/02

Bookmark and Share   شماره خبر :2754 تعداد بازدید :855

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload