OK

عزيز نبوي

نبوي را به عنوان مديري موفق مي­شناسيم. وي مولفي برجسته بود. چاپ مکرر کتابهايش در طول 40 سال گذشته و انبوه متقاضي براي آنها حاکي از اهميت و ارزش کاربردي تاليفاتش است. نبوي معلمي دانشمند و توانا بود که دانش وسيعش از مطالعات گسترده­اش در زمينه ­هاي مختلف پديد آمده بود

نبوي را به عنوان مديري موفق مي­شناسيم. وي مولفي برجسته بود. چاپ مکرر کتابهايش در طول 40 سال گذشته و انبوه متقاضي براي آنها حاکي از اهميت و ارزش کاربردي تاليفاتش است. نبوي معلمي دانشمند و توانا بود که دانش وسيعش از مطالعات گسترده­اش در زمينه­هاي مختلف پديد آمده بود .

مصطفي علي­مدد - يادنامه استاد عزيز نبوي ـ من مرگ اين عزيزراباورنمي­کنم ـ مجله حسابدار شماره 156

عزيز نبوي فرزند ميربابا نبوي از فرهيختگان و آزادي­خواهان آذربايجان در صدر مشروطه است. ايشان در بيان شرح حال خود مي­گويد :

« در سال 1311 در بندرانزلي متولد شدم، اما در تهران زندگي کردم. نخست ليسانس حقوق و پس از آن فوق­ليسانس علوم اداري و سرانجام در اولين دوره دکترا در ايران، دکتراي اقتصاد گرفتم و در سال 1340(1960 ميلادي) موفق به اخذ درجه دکترايعلوم اداري با تخصص در زمينه حسابداري از دانشگاه کاليفرنياي جنوبي شدم. استاد دانشکده حقوق و علوم سياسي و اقتصاد دانشگاه تهران، استاد دانشکده اقتصاد و بانکداري دانشگاه ملي و بنيانگذار و رئيس موسسه عالي حسابداري بودم. افتخارم اين است که هزاران جوان تحصيلکرده براي کشورم تربيت کرده­ام. از سال 1355 به بعد استاد دانشگاه کشور سوئيس بودم و در دانشگاه اروپايي سوئيس روش علمي تحقيق، حسابداري مالي و حسابداري مديريت تدريس کردم 

دکتر عزيز نبوي خدمات دولتي را در وزارت امور اقتصادي و دارايي آغاز کرد و سالها در مقام مشاور عالي وزارت دارايي، مشاور مالي وزارت کشور و مشاور مالي وزارت پست و تلگراف و تلفن بکار مشغول بود. مديريت مجله تجارت دانشکده حقوق و علوم اقتصادي دانشگاه تهران، عضويت در هيئت مديره انجمن حسابداران قسم خورده ايران، سردبيري مجله بانکها در وزارت دارايي و نمايندگي دولت ايران در کنفرانس جهاني امور مالي در ايتاليا در سال 1964 ميلادي از ديگر اموري بود که ايشان به آنها اشتغال داشت .

او ايده ايجاد يک دانشکده را داشت، آن را اجرا کرد و موفق هم بود. تاسيس موسسه عالي حسابداري در سال 1343 کاري بزرگ و دشوار بود که آن را به انجام رساند و با آموزش حسابداري در سطح دانشگاهي و تخصصي موجب شد که دگرگوني شگرفي در کار و زندگي شمار زيادي از جوانان آن روزگار پديد آيد. زنده ياد دکتر عزيز نبوي ذهني پر از ايده داشت: تحقيق، تاليف، ساخت و کارآفريني .

حاصل کار دکتر نبوي، دانش­آموختگان موسسه عالي حسابداري هستند که بسياري از آنها در کار و زندگيشان موفقند. وجود شمار قابل توجهي استاد دانشگاه در ايران و کشورهاي ديگر، وجود شمار بيشتري حسابدار حرفه­اي و وجود شمار مديران بسيار در بين آنها نشانه موفقيت ايشان است. دکتر عزيز نبوي را مي­توان يکي از پايه­گذاران آموزش حسابداري نوين در ايران به شمار آورد .

دکتر نبوي علاوه بر 30 سال تدريس در دانشکده­هاي مختلف5 در ايران، آمريکا و سوئيس، پژوهشگر و مولف مجموعه 2 جلدي اصول حسابداري است که تاکنون چندين بار تجديد چاپ شده است. ويژه­گي اصلي اين دوره دو جلدي پرداختن به تمامي جنبه­هاي حسابداري و کوشش در انطباق مطالب با اوضاع و احوال ايران است. ايشان مولف کتاب اصول حسابرسي و اصول حسابداري دولتي است و داراي تاليفات متعدد به زبان انگليسي و فرانسه مي­باشد .

زنده­ياد دکتر عزيز نبوي روز شنبه 10 آبان 1382 وفات يافت و در شهر مونترو سوئيس به خاک سپرده شد. از ايشان سه فرزند، دو پسر و يک دختر باقي مانده است


1395/04/06

Bookmark and Share   شماره خبر :1092 تعداد بازدید :2080

درج نظرات اخبار

نویسنده *
نظر *
کد ویژه
کد امنیتی
Captcha reload