رونق خريد نقدي از مبدأ توليد

وضعيت توليد رو به بهبود است؟ در پاسخ به اين پرسش مي‌توان به داده‌هاي جديد اعلام شده از سوي مرکز آمار درخصوص رشد اقتصادي، شاخص مديران خريد (شامخ)، عملکرد شرکت‌هاي بورسي و... استناد کرد. داده‌هايي که شامل سيگنال‌هاي مثبت است؛ در اين ميان، دبيران تشکل‌هاي صنعتي در نشستي که در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، کاهش دماي يخبندان صنعتي را به صورت تلويحي تاييد کردند. به گفته فعالان بخش خصوصي با توجه به چرخش روند خريد از نسيه به نقدي طي ماه‌هاي اخير شاهد بهبود ضريب بازگشت سرمايه در بنگاه‌هاي توليدي بوده‌ايم که اين امر بهبود مشکل تامين نقدينگي را در بخش توليد به همراه داشته است. تاييد اين خبر در حالي است که برخي از توليدکنندگان اين نکته را مدنظر قرار داده‌اند که خروج از فاز نسيه‌فروشي بيش از همه به نفع بنگاه‌هايي است که مواد اوليه توليد مي‌کنند؛ ولي براي ساير بنگاه‌هايي که نيازمند مواد اوليه هستند اين قضيه متفاوت است. با وجود آنکه مرکز آمار ايران رشد اقتصادي در سال ۹۷ را منفي اعلام کرده بود، اما بررسي‌هاي دقيق‌تر داده‌هاي اعلام شده حکايت از آن داشت که ميزان توليد ناخالص داخلي در فصل زمستان نسبت به فصل پاييز بهبود يافته است. حال فعالان بخش خصوصي در اين نشست از «بهبود ضريب بازگشت سرمايه» خبر دادند.   

در اين‌خصوص دبيرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ايران در نشست خبري مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن که دهم تير ماه برگزار مي‌شود، اعلام کرد اتفاق مثبتي که در توليد کشور رخ داده، آن است که بسياري از توليدکنندگاني که مشکل تامين نقدينگي به‌دليل فروش‌‌هاي نسيه داشتند، در حال‌حاضر با توجه به افزايش خريد نقدي وضعيت بهتري دارند؛ چراکه تغيير در روند خريد موجب شده تا شاهد بهبود ضريب بازگشت سرمايه در بنگاه‌هاي توليدي باشيم. بازده‌ سرمايه‌گذاري يا نرخ بازگشت سرمايه « ROI» نسبتي است که سود حاصل از سرمايه‌‌گذاري را در قالب درصدي از هزينه‌  اوليه محاسبه مي‌‌کند. به عبارت ديگر، در قالب درصدي از هزينه‌ خريد، ميزان سود‌آوري سرمايه‌گذاران محاسبه مي‌شود. نرخ بازگشت سرمايه به سرمايه‌‌گذاران نه‌تنها براي ارزيابي چگونگي عملکرد سرمايه‌گذاري‌ آنها، بلکه براي مقايسه‌ عملکرد سرمايه‌‌گذاري‌‌هاي مختلف در انواع و اندازه‌هاي متفاوت هم استفاده مي‌شود. به گفته محمدرضا مرتضوي، يکي ديگر از نکات مثبت اقتصادي کشور به سخت شدن فرار مالياتي بازمي‌گردد، روندي که باعث شده تا اين امکان براي بنگاه‌هاي توليدي به‌وجود آيد که بتوانند به سمت توسعه پايدار حرکت کنند، با اين شرايط از مسوولان کشور مي‌خواهيم فرارهاي مالياتي را سخت و سخت‌‌تر کنند تا بتوان در يک فضاي سالم اقتصادي، رقابت بهتري را تجربه کرد. دبيرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ايران ادامه داد: به‌دليل اينکه در شرايط عادي قرار نداريم، بنگاه‌هاي توليدي نمي‌توانند برنامه درازمدت چندساله براي خود تدوين کنند به همين دليل بايد در تعامل و گفت‌‌وگوي نزديک و بي‌‌پرده با مسوولان کشور، شرايط را مديريت کنيم.

شروط حذف ارز دولتي

محمدرضا فياض مشاور وزير و رئيس ستاد بزرگداشت روز ملي صنعت و معدن نيز در اين نشست درباره بحث داغ اين روزها مبني بر ضرورت حذف ارز ارزان از ليست کالاهاي اساسي عنوان کرد: موضوع قيمت ارز چيزي نيست که در يک برهه خاص بتوان در مورد آن تصميم‌گيري کرد و در يک لحظه آن را عملياتي کرد، بلکه با توجه به شرايط بايد تصميم گرفت و بهترين روش را انتخاب کرد که در اين رابطه سه نظريه وجود دارد مبني بر اينکه دلار ۴۲۰۰ توماني پرداخت شود، عرضه آن متوقف شود و اگر قرار است ارز ارزان تخصيص يابد، روند آن تا چه زماني ادامه داشته باشد. اين سه موضوع در حال بررسي و بحث است. مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين با اشاره به اينکه موضوع حذف ارز دولتي از کالاهاي اساسي در حال بررسي و تبادل‌نظر است،‌ گفت: در صورتي در اين مورد تصميم نهايي اتخاذ مي‌شود که شرايط بين‌المللي اجازه اين تصميم‌گيري را بدهد و در ضمن، تامين و توزيع مواد اوليه و تبديل آن به کالا و ارائه به بازار، وضعيت مشخصي داشته باشد. فياض اين نکته را نيز مورد تاکيد قرار داد که در بخش عرضه کالا به جامعه بايد تفاهم کلي ايجاد شود.

عدم همخواني قيمت درج شده روي برخي کالاها با نرخ بازار يکي ديگر از مواردي است که مشاور وزير صمت درخصوص آن با اشاره به اينکه نحوه قيمت‌گذاري يک رويه متداول و مشخص دارد، عنوان کرد: مرجع تصميم‌گيري‌ها درخصوص قيمت‌گذاري، ستاد تنظيم بازار است که نماينده‌هاي دستگاه‌هاي مذکور در آن حضور دارند و شرايط روز اقتصاد را بررسي کرده و در مورد قيمت تصميم مي‌گيرند. فياض با بيان اينکه نمايندگان ستاد تنظيم بازار و تشکل‌هاي توليدي بنا بر معيارهاي روز اقتصادي و توليدي، قيمت کالاها را تعيين و پايش مي‌کنند، ادامه داد: بعد از اينکه قيمت‌‌ها در ستاد تنظيم بازار مشخص شد، ممکن است امواج اجتماعي باعث ايجاد تغييراتي در اين قيمت‌ها شود يا برخي از قيمت‌ها عدول کنند که دستگاه‌‌هاي نظارتي موظفند بر اين موضوع نظارت داشته باشند.

فياض در ادامه با اشاره به سه گام اصلي که وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌جاري به‌عنوان سياست اصلي خود در نظر گرفته، اظهار کرد: در گام اول تلاش ما اين است که هيچ واحد صنعتي فعالي، تعطيل يا نيمه‌تعطيل نشود، گام دوم فعال کردن ظرفيت توليد واحدهاي صنعتي و رساندن آنها به حداکثر توليد است و گام سوم، فعال‌سازي واحدهاي توليدي تعطيل و نيمه‌تعطيل و رساندن آنها به ظرفيت توليد است.  وي همچنين از بهره‌برداري از هزار ميليارد تومان طرح صنعتي در بخش‌هاي مختلف از صنايع لبني تا صنايع مس و کاتد خبر داد و افزود: اين طرح‌ها از ۱۰ تيرماه يکي از پس از ديگري به عرصه توليد وارد خواهند شد.

تقدير از بخش‌هاي تخصصي

رئيس ستاد بزرگداشت روز ملي صنعت و معدن همچنين با اشاره به اينکه در روز ملي صنعت و معدن در ۱۵ بخش که ۹ تا ۱۱ مورد آن بخش تخصصي توليد و ۴ بخش آن طرح‌ها و افراد است، تجليل انجام مي‌شود، عنوان کرد: ۹ بخش تخصصي توليد شامل برق و الکترونيک، لوازم خانگي و فلزي، صنايع غذايي و دارويي و شيميايي و سلولزي، خودرو و نيرومحرکه، ماشين‌سازي و تجهيزات، صنايع نساجي و پوشاک، صنايع معدني، اکتشافات معدني و خدمات فني و مهندسي هستند و در کنار بخش‌هاي تخصصي از طرح‌ها، شهرک‌هاي صنعتي، صنايع کوچک و خوشه‌هاي صنعتي نيز تجليل مي‌شود.